Van tropenrooster tot natte handdoeken: zo gaan mensen die buiten werken om met de hitte
REGIO - Vanwege het extreem hete weer wordt vanaf woensdag in een groot deel van het land code oranje afgegeven, ook in Zuidoost-Brabant. De komende drie dagen is de temperatuur minimaal 34 graden. Voor een aangenaam klimaat staat bij veel werkgevers de airco aan. Maar hoe gaan mensen die buiten aan het werk zijn om met de hitte?
Sjaak Smits, boswachter in de Kempen, vertelt dat sommige collega's werken volgens een soort tropenrooster: ze beginnen eerder en stoppen eerder. Hij probeert zoveel mogelijk in de schaduw te werken, voldoende water te drinken, extra rust te nemen en goed te smeren met zonnebrandcrème. Deze krijgt hij van de werkgever.
"Verder wordt er met bepaalde machines niet gewerkt", voegt hij toe. "Met een bosmaaier werken we bijvoorbeeld alleen in de ochtend, tot ongeveer 10.00 uur. Daarna niet meer."
"We gebruiken soms zelfs de tuinslang van een klant om even af te koelen."
Natte handdoek en tuinslang
Eli Urresti uit Valkenswaard heeft een eigen hoveniersbedrijf. Ook hij probeert met zijn team vaker pauzes te nemen, meer in de schaduw te werken en voldoende water te drinken.
"Af en toe trakteren we onszelf op een ijsje en leggen we waar mogelijk een natte handdoek in de nek voor verkoeling", vult Urresti aan. "We gebruiken soms zelfs de tuinslang van een klant om even af te koelen."
Het vermijden van de warmste uren van de dag door eerder met zijn team te beginnen, lukt volgens de hovenier niet altijd. "Het kan planningstechnisch niet altijd bij de klant."
Hij voegt toe: "Verder zijn we wat voorzichtiger met het snoeien van beplanting gezien deze last kan hebben van hitte, en schuiven we lichamelijk zware klussen naar andere momenten van de dag of de week."
"Uiteindelijk staan veiligheid en gezondheid voorop."
Veiligheid en gezondheid voorop
Bob Brouwers, zzp-timmerman, uit Valkenswaard heeft vandaag te horen gekregen dat zijn opdrachtgever het werk de komende drie dagen stillegt vanwege de hitte.
"We zijn bezig met het vervangen van kozijnen en gevels. Als we een woning openmaken door deuren en kozijnen eruit te halen, kunnen we niet zomaar halverwege stoppen vanwege de hitte."
Brouwers snapt de keuze van de opdrachtgever. "Als zzp'er geldt eigenlijk dat als je geen uren maakt er ook geen geld binnenkomt. Maar met 35 graden op het dak aan het werk zijn, vind ik ook onverantwoord. Uiteindelijk staan veiligheid en gezondheid voorop."
Weet jij nieuws van bij ons? Tip ons!
Stuur je tip, verhaal en/of foto of video naar de redactie: redactie@1kempen.nl




