1Kempen.nl

1Kempen - Nieuws van bij ons

advertentie
Geschreven door Arie Muller
21 april 2025 19:30


Meldingsmoeheid vertekent overlast vliegtuiglawaai Eindhoven Airport
Foto: Meldingsmoeheid vertekent overlast vliegtuiglawaai Eindhoven Airport

In 2024 noteerde Eindhoven Airport 45.043 meldingen van geluidsoverlast. Een jaar eerder lag dat aantal op 73.608.

Wie alleen naar deze cijfers kijkt, zou denken dat het rondom de luchthaven een stuk stiller is geworden. De werkelijkheid is minder rooskleurig: het lawaai bleef, maar veel omwonenden zijn gestopt met klagen.Uit de jaarstatistieken blijkt dat de luchthaven in 2023 uitkwam op 41.496 starts en landingen. In 2024 bleef het totaal vrijwel gelijk en bleef binnen het plafond van 41.500 bewegingen. Het lagere klachtencijfer zegt dus niets over minder activiteit in de lucht.

Waarom omwonenden afhaken
Veel bewoners haken af omdat klagen tijdrovend is. Het online formulier vraagt bij iedere melding opnieuw om persoonlijke gegevens en een captcha, terwijl terugkoppeling meestal ontbreekt. Het gevoel dat “het toch niets oplevert” leidt tot meldingsmoeheid, waardoor de statistiek inzakt zonder dat de overlast verdwijnt. Volgens sommige klagers een bewust gekozen strategie in het kader van ontmoediging. 

Onderzoek van de GGD bevestigt blijvende overlast
Een belevingsonderzoek van de GGD Zuidoost Brabant in tien gemeenten rond de luchthaven toont aan dat in 2023 veertien procent van de inwoners zich ernstig gehinderd voelde door vliegtuiglawaai en zeven procent last had van slaapverstoring. Deze percentages zijn vrijwel gelijk aan 2018 en hoger dan in 2012. De subjectieve hinder staat dus haaks op de scherpe daling in het aantal officiële meldingen.

‘Stillere’ toestellen bieden ruimte voor groei
De luchthaven wijst graag op vlootvernieuwing: luchtvaartmaatschappijen zetten steeds vaker stillere Airbus A321neo’s en Boeing 737 MAX’en in. Doel is om het totale geluidsniveau in 2030 met dertig procent te verlagen ten opzichte van 2019. Tegenstanders vrezen echter dat elke decibel winst vooral wordt gebruikt om meer vluchten toe te voegen, waardoor de belasting per saldo gelijk blijft of zelfs toeneemt. Iets waar tegenstanders allang voor waarschuwen.
Zelfs wanneer een toestel per passagierskilometer efficiënter is – Ryanair vermeldt 67 gram CO₂ – vertaalt dat zich niet automatisch in minder uitstoot, want de reizigersstroom groeit mee. Voor omwonenden telt bovendien niet de gram op papier, maar de laagvliegende toestellen boven hun leefomgeving.

Verlichting in zicht?

Op 1 januari 2025 introduceerde de luchthaven samen met platform “Samen op de Hoogte” een vernieuwd meetsysteem dat automatisch vluchtdata koppelt aan klachten. Eenmalig registreren is dan genoeg; telkens opnieuw het formulier doorlopen hoeft niet meer. Als klagen weer laagdrempelig wordt, zullen de cijfers vermoedelijk stijgen – niet omdat de situatie verslechtert, maar omdat het register beter inzicht geeft. De scherpe daling van het aantal klachten zegt meer over frustratie dan over stilte. Zolang het meldproces ontmoedigend blijft en de groeiambitie van de luchthaven overeind staat, lijkt een echte oplossing nog ver weg.

Weet jij nieuws van bij ons? Tip ons!

Stuur je tip, verhaal en/of foto of video naar de redactie: redactie@1kempen.nl

Veldhoven Eersel. Bladel Reusel-De Mierden Oirschot Valkenswaard Nieuws 

overlast eindhoven airport geluidshinder klachten 
 
  • Kempen FM
  • Radio Horizon
  • Roslo Radio
  • Omroep Veldhoven Radio
  • 1KempenTV - De Kempen
  • 1KempenTV - RTV Horizon

Facebook            Instagram             Youtube