Provincie licht onderzoekstraject wind- en zonnepark in De Pielis online toe
BERGEIJK - Waar woensdagavond mensen fysiek aanwezig waren bij een informatiemarkt over de plannen van de provincie over het opwekken van duurzame energie in natuurgebied De Pielis, konden donderdagavond mensen online aansluiten bij een informatiemoment.
Dit vond plaats in de vorm van een webinar. De camera en microfoon stonden standaard uit bij binnenkomst en vragen konden gesteld worden via de chat.
Tijdens het webinar gaf de provincie uitleg over het onderzoek naar de mogelijkheden voor wind- en zonne-energie in De Pielis. Bas Maes, gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant met onder Klimaat en Energie in zijn portefeuille was niet aanwezig. In een videoboodschap liet weten de zorgen van inwoners over leefbaarheid en gezondheid serieus te nemen.
Daarnaast vertelde Maes waarom de provincie start met het onderzoek. In 2030 moet 27 procent van alle gebruikte energie uit duurzame bronnen moet komen. Daarnaast liggen er al twee initiatieven van ontwikkelaars voor een wind- en zonnepark in De Pielis waarover de provincie een besluit moet nemen.
Gemeente Bergeijk
De gemeente Bergeijk zette in 2023 eerdere plannen voor een wind- en zonnepark in het gebied stop na veel weerstand vanuit inwoners. De provincie onderzoekt nu zelf welke mogelijkheden er zijn en onder welke voorwaarden.
Vragen en zorgen
Tijdens de digitale bijeenkomst werd onder meer uitgelegd waarom er naar De Pielis gekeken wordt en uit welke stappen het onderzoekstraject bestaat. Ook werd uitgelegd waarover en op wat voor manier betrokkenen tijdens het onderzoekstraject kunnen meedenken.
Inwoners kregen de gelegenheid om vragen te stellen. Daarbij werden onder meer zorgen geuit over mogelijke gezondheidseffecten en een eventuele daling van de woningwaarde. Volgens het projectteam worden de effecten op de gezondheid meegenomen in de plan-MER, een milieueffectrapport.
Ook wilden inwoners weten in hoeverre al vaststaat dat er een windmolen- en zonnepark in De Pielis komt. Het projectteam antwoordde daarop dat de insteek is dat ze met die traject een bijdrage willen leveren aan de regionale afspraken over hoeveel duurzame energie waar wordt opgewekt.
"Maar uit het onderzoektraject moet blijken of het uiteindelijk vergunbaar is. Als bijvoorbeeld blijkt dat het belemmeringen geeft voor de defensieradar, of als blijkt dat er bedreigde diersoorten in de buurt zijn, kan de provincie mogelijk geen vergunning afgeven", aldus het projectteam.
Inwoners kunnen tot en met 16 juli reageren op het onderzoeksplan. Naar verwachting neemt de provincie in 2027 een voorkeursbeslissing. Een eventuele realisatie zou rond 2030 of 2031 plaatsvinden.
Weet jij nieuws van bij ons? Tip ons!
Stuur je tip, verhaal en/of foto of video naar de redactie: redactie@1kempen.nl




