De opoffering van Valkenswaard
De centralisatie in Roeselare heeft een zware tol geëist in Nederland. In Valkenswaard verdwijnen zestig directe banen en worden de contracten van 250 tijdelijke werknemers niet verlengd. Hoewel Valkenswaard zich nu concentreert op de bouw van coaches, klinkt er vanuit Nederlandse vakbonden bezorgdheid over de toekomst. Zeker nu VDL ook de goedkopere Van Hool-fabriek in Noord-Macedonië heeft overgenomen, vreest men voor de langetermijnlevensvatbaarheid.
Roeselare: state-of-the-art, maar op halve kracht
De fabriek in Roeselare is een toonbeeld van moderniteit en efficiëntie. Met innovatieve productiemethoden, zoals het lijmen van kunststof wanden en daken, kan men met hetzelfde personeel tweemaal zoveel bussen produceren. Een indrukwekkende prestatie op papier, maar de realiteit is weerbarstiger.
Vakbondsafgevaardigde Yves Allewaert (ABVV) verteld in de Belgische krant De Standaard “Zoveel orders zijn er niet”. VDL gaf vorig jaar aan dat een verdubbeling van de productie naar 800 bussen per jaar, via een tweeploegenstelsel, noodzakelijk is. Die plannen liggen voorlopig echter in de ijskast. Er is weliswaar voldoende werk voor de komende maanden, maar "meer werk is nodig om echt winstgevend te zijn", aldus Allewaert. Enkel de engineeringafdeling ziet uitbreiding.
Alsof de magere orderportefeuille nog niet genoeg is, kampt VDL's elektrische stadsbussen ook met "kinderziekten en late leveringen", grotendeels te wijten aan een tekort aan onderdelen. Deze problemen hebben ertoe geleid dat VDL uit de top-10 van Europese verkopers van elektrische stadsbussen is gevallen.
De verhuizing naar Roeselare was bedoeld als de redder in nood. De tijd zal leren of Roeselare de belofte kan waarmaken.
Weet jij nieuws van bij ons? Tip ons!
Stuur je tip, verhaal en/of foto of video naar de redactie: redactie@1kempen.nl