Veldhoven start subsidieregeling voor groene en klimaatbestendige tuinen
VELDHOVEN – Inwoners van de gemeente Veldhoven kunnen vanaf maandag subsidie aanvragen om hun tuin groener en klimaatbestendiger te maken. De gemeente heeft daarvoor de nieuwe Inwonersregeling Klimaatbestendig en Groen geopend. Met de regeling wil Veldhoven bewoners stimuleren om tegels te vervangen door groen en regenwater beter te benutten.
Veel tuinen in Veldhoven zijn volgens de gemeente Veldhoven voor een groot deel betegeld. "Dat zorgt er in warme periodes voor dat hitte lang blijft hangen in tuinen, straten en wijken. Door tegels te vervangen door planten, koelt de omgeving merkbaar af. Groen zorgt bovendien voor betere wateropvang in de bodem, wat belangrijk is bij zowel langdurige droogte als hevige regenval."
Tegels verwijderen
Inwoners ontvangen vijf euro per vierkante meter voor het verwijderen van tegels. De subsidie kan al worden aangevraagd vanaf twee vierkante meter. De verwijderde tegels kunnen gratis worden opgehaald met de tegeltaxi, die enkele keren per jaar rijdt. Ook kunnen bewoners de tegels zelf naar de milieustraat brengen.
Regenwater opvangen
De regeling biedt daarnaast een vergoeding voor maatregelen om regenwater op te vangen en te hergebruiken. Zo kunnen inwoners subsidie krijgen voor het afkoppelen van een regenpijp of de aanschaf van een regenton. Per adres is hiervoor maximaal 150.- euro beschikbaar.
Met deze maatregelen wil de gemeente voorkomen dat regenwater onnodig in het riool terechtkomt. Het opgeslagen water kan later worden gebruikt tijdens droge perioden.
Bewoners die hulp willen bij het vergroenen van hun tuin kunnen gebruikmaken van een gratis tuincoach via de gemeente. Die geeft persoonlijk advies over beplanting, wateropvang en de inrichting van de tuin.
De subsidieregeling loopt zolang er budget beschikbaar is.
Weet jij nieuws van bij ons? Tip ons!
Stuur je tip, verhaal en/of foto of video naar de redactie: redactie@1kempen.nl




